Monday, June 14, 2010

Cari Duit






Istilah cari duit ni memang agak umum sikit. Tapi apapun kita tetap kena cari duit untuk terus hidup.

Segala-galanya perlukan duit. Nak makan perlukan duit. Nak beli pakaian, tak kiralah sama ada baru atau bundle, tetap kena bayar dengan duit juga. Tempat tinggal kita...senang kata rumah untuk kita diami juga perlukan duit.

Jadi siapa kata mereka tidak perlukan duit! Sedangkan Orang Asli yang tinggal jauh di kawasan pendalaman juga perlukan duit. Paling tidak untuk beli beras, minyak masak, minyak pelita dan bagai-bagai barang dapur yang memang tidak dapat dicari dalam hutan.

Maka kerana perlukan duit, kita kena kerja atau terlibat dalam bisnes. Itu sebab ramainya pendatang asing datang ke tanah air kita. Semuanya untuk cari duit. Ada peluang mereka berniaga. Tak kiranya niaga apa. Paling-paling tak ada barang, mereka niaga diri sendiri.

Dalam bekerja pula, mereka akan buat apa saja kerja demi untuk dapatkan duit. Tak ada kelulusan pelajaran, jadi buruh atau pekerja am. Ada kelulusan jadi kerani atau pegawai. Kelulusan pelajaran yang tinggi pula akan menjawat jawatan yang lebih tinggi lagi.

Selain dari itu mereka akan menceburi dalam apa saja bidang demi duit. Ada terlibat dalam bidang seni meskipun duitnya tak seberapa. Ada pula yang terlibat dalam bidang politik yang pasti akan cepat kaya. Paling terlibat dalam bidang pelacuran kerana terdesak.

Sara harap para pembaca tunggu posting Sara seterusnya yang akan membongkarkan setiap kerjaya, bisnes mahupun apa saja bidang dalam usaha manusia mendapatkan duit. Baik secara halal mahupun haram.

2 comments:

Jovir Amatong said...

Hi Sara, thanks much for the add. You have one great site here as well. More power always online!

Cebu Urbano

Sara said...

Hi Jovir, thanks for your visit and giving a comment. I really appreciate it. Yee...I be more online.